جدیرترین اخبار :
  • همه موظف به ارائه خدمات به سرمایه گذاران هستیم مناطق آزاد جای جذب سرمایه و بویژه جذب سرمایه گذاری خارجی است
  • تمدن سازی و آبادانی سواحل مَکُران در دستور کار است
  • توسط معاون اول رییس جمهور؛ تصویب‌نامه مجوز ورود خودروهای نو به مناطق آزاد ابلاغ شد
  • گزارش اقدامات مناطق آزاد در توسعه اقتصاد دریا محور
  • بازدید دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار تاکید کرد :

خیز چابهار برای کاهش هزینه‌های سفر هوایی/ تأمین رفاه مسافران با مشارکت بخش خصوصی

اقتصادی | تاریخ خبر : 1/08/11 | تعداد بازید :1903
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در نخستین نشست «ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز ۱۴۰۲ منطقه آزاد چابهار» با تاکید بر کاهش هزینه‌های سفر با هواپیما به چابهار با دریافت پیشنهادهای فعالان اقتصادی گفت: با توجه به محدودیت منابع، لازم است شرایط مساعد بر ورود بخش خصوصی فراهم شود تا از این طریق میزان رفاه و آرامش مسافر را افزایش دهیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد چابهار امیر مقدم، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در نخستین نشست «ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز ۱۴۰۲ منطقه آزاد چابهار» که با محوریت «آماده سازی زیرساخت‌ها جهت استقبال از مسافرین گردشگری در ایام نوروز» برگزار شد، بر ضرورت بررسی سطح رضایتمندی مسافران در حوزه گردشکری این منطقه تاکید کرد و گفت: شاخص‌ها و آمارهای احصا شده در زمینه سطح رضایتمندی مسافران باید به صورت دقیق ارائه شود. براساس گزارش ارائه شده توسط ستاد اجرایی خدمات سفر، رضایتمندی گردشگران درون استانی بیش از ۴۰ درصد حاصل شده است اما این مهم باید به بیش از ۷۰ درصد ارتقا یابد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان این‌که در مسیر دستیابی به اهداف خرد و کلان مشکلات و چالش‌های مختلفی وجود دارد، اظهار کرد: در تلاش هستیم با پیش بینی برنامه های نوین و بنیادین برای نوروز پیش‌رو از تکرار چالش‌ها و مشکلات گذشته جلوگیری کنیم.

 

وی با اشاره به گزارشی مبنی بر عدم تناسب ظرفیت تخت‌ها در حوزه هتلینگ و اقامتگاه‌ها با میزان درخواست و تقاضا از منطقه آزاد چابهار، ادامه داد: در حوزه زیرساخت‌ها کاستی‌هایی وجود دارد، اما با شناسایی و اولویت‌سنجی، این چالش‌ها رفع خواهد شد و به واسطه آن شاهد افزایش سطح رضایتمندی مسافران خواهیم بود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، ورود و مشارکت بخش خصوصی برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: لازم است شرایط مساعد بر ورود بخش خصوصی فراهم شود تا از این طریق میزان رفاه و آرامش مسافر را افزایش دهیم.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در ادامه این نشست خطاب به روسای کمیته‌ها گفت:‌ در بخش اقتصادی، حوزه گردشگری می‌تواند گردش مالی و رونق اقتصادی به همراه داشته باشد؛ هرگونه کم کاری و بی اعتنایی به این امر به لحاظ اخلاقی و عملکردی به رونق اقتصادی منطقه آسیب وارد می‌کند. باید با همدلی، هدف‌گذاری‌های صحیح و اصولی در جلسات گسترش یابد زیرا به واسطه برقراری این سفرها، رونق اقتصادی برای هموطنان و فعالان اقتصادی ایجاد می‌شود که نتیجه نهایی آن رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌هاست.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور متناسب با روحیاتی که در منطقه وجود دارد با شناسایی داشته هایمان به وسیله این سفیران، اشاعه می‌یابد.

مقدم با عزم جدی هیات مدیره برای برنامه‌ریزی کاهش هزینه‌های سفر، اشاره کرد: در همین راستا با تفاهم انجام شده با شرکت بهره‌بردار فرودگاه کنارک به زودی پروازهای شبانه برقرار خواهد شد همچنین مذاکراتی با شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش تعداد پروازها انجام شده که بخشی از آن عملیاتی شده است. در راستای کاهش هزینه‌های سفر هم نیاز است بسته‌هایی از جانب فعالین اقتصادی ارائه گردد، در سطح هیات مدیره آمادگی وجود دارد که برای کاهش هزینه‌های سفر، همکاری و تعامل لازم را برقرار کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار افزود: به میزان یارانه‌ای که برای هزینه سفرها پرداخت می‌کنیم، انتظار داریم فعالان اقتصادی در زمینه کاهش بخشی از هزینه‌ها، خدمات تجاری و قیمت اجناس همکاری لازم را داشته باشند زیرا در چنین شرایطی رونق اقتصادی شکل می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اگر  افزایش ۳۰ درصدی را برای حضور گردشگران در منطقه در نظر بگیریم،  بی‌تردید با توجه به کاهش شیوع کرونا شاهد تحقق این مهم خواهیم بود. بر همین اساس در کنار پیش بینی و تعریف بسته‌های تشویقی برای کاهش هزینه‌های سفر، باید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را توسعه و گسترش دهیم؛ نکته مهم این است که این امر با ورود بخش خصوصی و مشارکت فعالان اقتصادی محقق می‌شود.


«لزوم افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی میزان مسافران به چابهار» موضوع دیگری بود که مقدم به آن پرداخت و توضیح داد: در این زمینه با برخی سرمایه‌گذاران بزرگ مذاکراتی انجام شده و امیدواریم مشکلات اقامتگاهی با بسته‌های خدماتی رفع شوند تا به واسطه آن ظرفیت پذیرش مسافر افزایش یابد.

وی بر لزوم ارائه ایده‌هایی از سوی کمیته در زمینه گردشگری برای نوروز تاکید کرد و گفت: توسعه فضاهای اسکان و کمپ‌های موقت با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران در کنار تامین خدمات زیربنایی توسط منطقه را خواستار شد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: در کنار همه مباحث باید موضوع رستوران، رستوران داری، شهرسازی و اوقات فراغت به خوبی مورد توجه قرار گیرد. با همکاری اعضای شورای شهر باید مسائل مطرح و بررسی شوند. برای نمونه باید این موضوع را بررسی کنیم که چگونه می توان در یک بستر استارت‌آپی، شرایط فروش فضای مجازی و اینترنتی و همچنین ثبت سفارش در حوزه‌هایی که داشته‌های فرهنگی مان است (در قالب تبلیغات برای جوانان و هنرآموزان) را فراهم کنیم.

مقدم خطاب به اعضای ستاد گفت: از همکاری با افراد خوش فکر جوان استقبال کرده و این موضوع را مورد بررسی و تبیین قرار دهید که چگونه می‌توانیم  با برگزاری فستیوال و نمایشگاه فروش را افزایش دهیم تا درآمد ایجاد کند و از نظر روحی باعث نشاط و به لحاظ فرهنگی باعث غنای فرهنگی و غرور محلی شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار همچنین صحاب رسانه را مخاطب قرار داد و گفت: ‌از همه سازمان ها و نهادهایی که جنس رسانه ای و تبلیغی دارند به شرط اینکه غنای فرهنگی‌مان را منتقل کنند دعوت به همکاری می کنیم زیرا  این فرهنگ غنی باید دیده شود.

وی با بیان این مطلب که باید مساله و فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی را به صورت موازی و هم راستا با یکدیگر پیش برد، اضافه کرد: برای نوروز ۱۴۰۲ برنامه‌های ویژه فرهنگی و ورزشی با تکیه بر فرهنگ‌ و بوم مردم چابهار برنامه ریزی شود.

گفتنی است در ادامه این جلسه روسای هر یک از کمیته‌ها ضمن ارائه گزارش عملکرد، به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند که بر اساس آن، مسئولان حاضر به منظور حل مشکل ترافیک، راه اندازی ناوگان حمل‌ونقل برقی، برگزاری جشنواره و رویدادهای ورزشی و انجام اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی، ارائه برنامه شد.

بر اساس گزارش، ستاد اجرایی خدمات سفر منطقه آزاد چابهار با ۹ کمیته و ۲۳ کارگروه در سال‌های گذشته آغاز به کار کرد. این کمیته ها شامل کمیته برنامه ریزی و آمار، کمیته بازرسی و رسیدگی به شکایات، کمیته سلامت، کمیته تنظیم بازار، کمیته حمل‌ونقل و ترانزیت، کمیته شهری، کمیته‌ پشتیبانی، کمیته خدمات انتظامی، امنیت و ترافیک، کمیته تبلیغات و کمیته فضای مجازی است.

 بر مبنای گزارش ارائه شده در این جلسه، یک میلیون و ۳۵ هزار نفر در سال گذشته وارد منطقه آزاد چابهار شدند که بیش از ۴۵ هزار نفر آنها در مراکز اقامتی رسمی و غیر رسمی ساکن بودند و خدمات مورد نیاز را دریافت کردند.

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل